Состав редакции

/images/redaktors/gupinaav.jpeg

Жупина Анатолий Владимирович

Главный редактор.

e-mail:   newday@ukr.net

Тел.: (0552) 45-43-60, 33-44-00, 45-43-59.

images/redaktors/gupinalm.jpeg

Жупина Людмила Михайловна

Первый заместитель

главного редактора.

Тел. (0552) 45-49-24.

 

/images/redaktors/yaitskiyam.jpg

Яицкий Анатолий Николаевич

Заместитель главного

редактора.

Тел. (0552) 45-46-21.

 

Весь состав редакции...


ПРЕСС-КЛУБ "НОВЫЙ ДЕНЬ"                                                           ГОСТИ ПРЕСС-КЛУБА

Если вопросы, которые вас волнуют, стоят того, чтобы сформировать общественное мнение или получить широкий резонанс, обращайтесь в независимый  пресс-клуб «Новый день», который объединяет несколько десятков средств массовой информации не только Херсонщины, а и представителей общенациональных СМИ в нашем регионе…

«Я вам пишу... скаргу про супермаркет і ковбасу»

8

— Ларисо Григорівно, Вас турбує Олексій Бень з Голої Пристані. Скажіть, будь ласка, що робити, коли на заправці явно не доливають пальне? Як довести свою правоту?

— Обов’язково взяти чек, написати скаргу в книгу скарг і пропозицій. Якщо отримали незадовільну відповідь, звертайтеся до управління у справах захисту прав споживачів. Якщо при контрольній закупці факт підтвердиться, управління притягне підприємство до відповідальності і зобов’яже відшкодувати збиток споживачеві.

 

— Доброго дня! Турбує Світлана Гаценко з Високопілля. Чи мають право споживачі вимагати сертифікат на товар? Я, було, спробувала, але мені швиденько відбили настрій це робити…

— На сьогоднішній день сертифікати на товар не є обов’язковими. Достатньо, якщо в накладній на товар вказано номер сертифіката. Крім того, більшість товарів, у т. ч. і продовольчих, не підлягають обов’язковій сертифікації. Достатньо якісного посвідчення.

 

— Пряма лінія? Телефонує пенсіонерка Наталія Діденко з Горностаївки. Півтора місяця тому я купила чоботи за 260 гривень. Взула їх лише раз, коли йшла на ринок, і вони розклеїлися так, що й ремонту не підлягають. На жаль, гарантійний термін — 30 днів — минув. Коли спробувала віднести браковані чоботи до універмагу, де купувала, щоб поміняли чи повернули гроші, то зі мною навіть розмовляти не захотіли…

— Єдине, що можу Вам порекомендувати в цій ситуації — надіслати нам скаргу про те, що магазин торгує неякісним товаром. Ми перевіримо, яким товаром вони торгують, звідки він надходить і чому так швидко псується.

 

— Наш читач Максим Ткачук з Херсона надіслав таке запитання: «Яка різниця між покупкою товару в інтернет-магазині та звичайному магазині? Хотілося б дізнатися, які підводні камені підстерігають покупця інтернет-магазину? Хто контролює ці магазини? І яким чином можна поскаржитися, якщо товар неякісний?».

— Споживачі все частіше звертаються до інтернету та телемагазинів, щоб придбати товари, що пов’язане з їх нижчою вартістю у порівнянні зі стаціонарними магазинами та ринками. На сьогоднішній день спостерігається негативна ситуація на споживчому ринку України, яка пов’язана з продажем продукції на замовлення, поза торговельними або офісними приміщеннями, а також укладенням договорів на відстані.

Вищезазначені порушення проявляються, як правило, у тому, що суб’єкт господарювання, всупереч вимогам статей 12, 13 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі — Закон) та вимогам Правил продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, затвердженим наказом Міністерства економіки України від 19 квітня 2007 р. № 103 (далі — Правила), не оформлює належним чином правовідносини зі споживачем, а саме — не надає споживачеві документ, який засвідчує факт укладання договору, що надалі буде підставою для виникнення взаємних прав та обов’язків, а також не надає споживачеві необхідну, достовірну, своєчасну та до­ступну інформацію, яка передбачена законодавством про захист прав споживачів: ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати; гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом товару; інші умови поставки або виконання договору; мінімальну тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки товару; вартість телекомунікаційних послуг, якщо вона відрізняється від граничного тарифу; період прийняття пропозицій; порядок розірвання договору.

Відсутність зазначеного документа та інформації призводить до того, що територіальні управління у справах захисту прав споживачів не в змозі виконати покладені функції щодо захисту прав споживачів та вжити заходів до таких суб’єктів господарювання, передбачених чинним законодавством.

Найбільшою проблемою, з якою стикаються Держспоживстандарт України та його терито­ріальні управління у справах захисту прав споживачів при розгляді звернень споживачів в таких ситуаціях, є відсутність інформації про на­йменування та місцезнаходження продавця (виконавця), оскільки провести перевірку у цьому випадку неможливо.

 

— Пряма лінія? Вас турбують з Великої Олександрівки. У містах хоча б трохи перевіряють магазини, а в нашій глибинці — ніякого контролю, тому торгують всіляким непотребом. Придбала недавно хлібину, коли прийшла додому додивилася: вона вся мохом взялася… Чи можете приїхати до нас, аби їх хоча б потрясти?

— Якби ви написали нам скаргу, то ми були б вам дуже вдячні. Розумієте, ми можемо попросити у селищного голови дислокацію магазинів, поставити їх у план перевірки, надіслати їм повідомлення за 10 днів і приїхати. Але якщо ми так зробимо, то вони підготуються, поховають весь неякісний товар, і результат буде нульовий. Тому таке прохання: не бійтеся писати скарги! Якщо буде скарга — приїдемо без попереджень. Але у скарзі має бути вказане прізвище суб’єкта господарювання (власника магазину), його адреса. До речі, всі ці дані вказуються у свідоцтві, що має висіти у «куточку споживача». Якщо захочете бути анонімом, ми вашого прізвища не будемо навіть називати.

— Скажіть, будь ласка, на яку адресу треба писати?

— Місто Херсон, вулиця Бєлінського, 15, обласне управління у справах захисту прав споживачів.

— Дякую, бо терпець уже урвався. Купила в нашому магазині коржі, якими внука потравила. Подивилася на етикетку — термін придатності закінчився ще півтора місяця тому! Їх ніхто ніколи не перевіряє! Я телефонувала до головного лікаря районної сан­епідемстанції: та ви приїдьте та хоча б раз їх поганяйте! Хіба ж так можна людей травити! Ковбасу ту беруть, олією понамазують — вона блищить, а розріжеш — вона з поганим запахом.

— Запишіть мій робочий телефон: (0552) 26-42-43.

 

— Здрастуйте, це Григорій Масько з Нижніх Сірогоз. Скажіть, будь ласка, який штат вашого управління? Як можуть захистити свої права люди з віддалених сіл нашої області? І цікаво: звідки більше надходить скарг — з міст чи сіл?

— За штатним розкладом в управлінні 14 чоловік. З них 7 спеціалістів, які безпосередньо здійснюють перевірки якості та безпеки товарів, робіт, послуг.

Скарги надходять здебільшого з Херсона, Нової Каховки та районних центрів. З віддалених сіл нашої області — зрідка. Більшість споживачів, на жаль, не знають, як правильно і куди звертатися, тому вважаю такий прямий телефонний зв’язок вкрай необхідним.

 

— Наша читачка Наталія Аверченко з Новотроїцького на­діслала таке запитання: «Чи є шанс повернути гроші за не­якісний товар у продавця, про якого відомо лише його мобільний?».

— Повернути гроші в такому випадку неможливо.

 

— Читач Юрій Бабчук з Бери­слава пише: «Вважаю, що в аптеці мені продали підроблені ліки. Як діяти, щоб довести свою правоту?».

— Звернутися до Державної інспекції з контролю за лікарськими засобами.

 

— Пряма лінія? Це Ольга Цапко з Чаплинки. Поясніть, будь ласка, які товари неможливо повернути?

— Неможливо повернути товар, який при­йшов у непридатність з вини споживача. Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. № 172 затверджено перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню). Серед них: продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни, дитячі іграшки м’які, гумові надувні; парфумерно-косметичні вироби; розчіски, рукавички, білизна; білизна постільна; фотоплівки; зубні щітки; мундштуки; килимові вироби метражні; товари в аерозольній упаковці; перуки, товари для немовлят; інструменти для манікюру; ювелірні вироби; панчішно-шкарпетні вироби тощо.

Але якщо ці товари виявляться неякісними, то вступає в силу ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів», у якій йдеться про права споживача у разі придбання товару неналежної якості, тобто обмін чи повернення грошей.

 

— Чи відрізняється закон про захист прав споживачів в Україні від аналогічних законів країн Європи? — запитує Дмитро Яровий з Херсона. — Якщо порівнювати європейський досвід захисту прав споживачів і український, то чи є різниця? Якщо є, то яка?

— Ідея захисту прав споживачів в Європей­ському співтоваристві (ЄС) саме на рівні співробітництва виникла ще в 1961 році, а в 1973 році Комісією Європейського економічного співтовариства створено спеціальний орган — Консультативний комітет з питань захисту прав споживачів. У 1975 році прийнято Першу програму дій щодо захисту прав споживачів. Захист прав споживачів в Європі грунтується на Європей­ських директивах у сфері захисту прав споживачів. В європейських державах на державному рівні захистом прав споживачів займається ціла низка адміністративних національних органів, а також громадських організацій, які об’єднано у Міжнародну організацію споживачів Consumers International — CI, які захищають інтереси споживачів, спираючись на центри незалежних екс­пертиз і висококваліфіковані юридичні служби громадських організацій захисту прав споживачів. Громадські організації займаються просвітницькою діяльністю, зосереджуються на вихованні «мудрого споживача», якого систематично ознайомлюють з результатами порівняльного випробування товарів. Головне те, що в Європі інтереси споживачів захищає не один орган і не один закон. А ще діє закон про відповідальність виробника.

 

— Ларисо Григорівно, турбує Тетяна Діденко з Херсона. Вважаю, що зараз розвелося дуже багато супермаркетів. І кажуть, що покупців дурять скрізь… Порадьте як фахівець, на що слід звертати увагу перш за все?

— У супермаркетах, як і в інших магазинах чи бутіках, треба звертати увагу насамперед на умови зберігання товару та його маркування. Уважно читайте етикетку. Якщо на ній відсутня дата виготовлення або не зазначено виробника, його адресу, то краще такий товар не брати. Звертайте увагу на склад продукту.

 

— Пані Ларисо, мене звуть Валентина Шкода, я з Білозерки. Знаю, що Ви працюєте в управлінні із захисту справ споживачів багато років. Скажіть відверто, Ви відчуваєте від своєї роботи моральне задоволення? Адже потік скарг не зменшується, а мабуть зростає: люди нарікають на якість промислових і продовольчих товарів, комунальне обслуговування. Чим Ви їм можете допомогти? І чи вдається Вам допомагати?

— Так, я працюю 7 років. Моральне задоволення отримую. Маю відзнаки, нагороди, нагрудний знак «Почесний працівник Держспоживстандарту», Знак «За заслуги», почесні грамоти. Але головна подяка, якщо бабуся говорить спасибі, чи дівчина-інвалід, чи хлопець-студент. Кількість скарг дійсно збільшується. Протягом 2010 року до управління звернулось 1332 споживачі. Задоволено вимоги 95%. Це хороший показник. Стовідсотково захистити неможливо з об’єктивних причин, і головна з них це провина самих споживачів. Більшість людей не готові захищати свої права та інтереси.

 

— Наша читачка Людмила Татарчук з Каланчака просить поради: «Що робити, якщо купили техніку, а прийшовши додому, з’ясувалося, що в наявності не всі комплектуючі?».

— Відповідно до ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час при­дбання, замовлення або використання продукції зобов’язані: перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар та перевірити наявність усіх комплектуючих.

У разі відсутності комплектуючих — до початку використання товару звернутися до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції з вимогою надати невистачаючі деталі та комплектуючі.

 

— Марина Соколова з Херсона просить консультації з такої проблеми: «Нещодавно в одному з супермаркетів у мене виник конфлікт з охоронцями. Від мене вимагали залишити рюкзак у камері схову, а у мене там були важливі документи. Хотілося б знати, чи має право охорона супермаркету перевіряти речі і заставляти залишати їх у камері схову?».

— Сучасні супермаркети обладнано камерами тимчасового зберігання особистих та великогабаритних речей для зручності та комфорту під час здійснення покупок. Споживачам рекомендується залишати громіздкі речі в камерах, а важливі документи та цінності тримати при собі.

— Читачка «НД» Тетяна Щур, яка мешкає у Нововоронцовці, надіслала таке запитання: «Чи підлягає поверненню електронний тонометр, придбаний в аптеці?».

— Відповідно до Закону України «Про лікарські засоби» та згідно з Постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію окремих положень Закону України «Про захист прав споживачів» від 19 березня 1994 року № 172 підлягають обміну та поверненню лише неякісні лікарські засоби та медичні препарати.

 

— Доброго дня! Телефонує Оксана Левченко з Великої Олександрівки. У жовтні минулого року я придбала в магазині пральну машинку. У лютому 2011-го машинка вийшла з ладу і я звернулася до магазину з проханням повернути гроші. В магазині відмовили, бо машинка вийшла з ладу протягом перебігу гарантійного тер­міну, і я можу звернутися у гарантійний сервіс для обслуговування. Я відмовилася від цієї пропозиції, бо хотіла повернути гроші. А в магазині відмовили. Що робити?

— Для вирішення спірних питань, Вам у будь-якому випадку першочергово необхідно звертатися до сервісного центру з вимогою, надання офіційних висновків щодо недоліків, виявлених у придбаному товарі. Згідно зі ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» у разі, коли під час гарантійного строку необхідно ви­значити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) зобов’язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції. Експертиза здійснюється за рахунок продавця (виконавця, виробника). Якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання, зберігання чи транспортування або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов’язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи.

Якщо висновки підтвердять наявність істотних недоліків, які виникли з вини продавця (виробника) або фальсифікації товару, Ви маєте право вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми.

 

— Олена Федорова з Херсона проживає на верхньому поверсі багатоповерхівки. Над її квартирою знаходиться тех­нічний поверх, який не утеплено відповідно до державних будівельних норм. Куди вона може звернутися, щоб зобов’язати ЖЕК провести згадані роботи?

— Відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавець послуг з управління будинком та утримання будинків, споруди або групи будинків є відповідальним перед   власником житлового будинку та споживачами послуг за надання або неякісне надання житлово-комунальних послуг. У разі безпідставної відмови у задоволенні вимоги споживача, останній може звернутися до органу місцевого самоврядування зі скаргою на невиконання ЖЕКом умов договору. Крім того, споживач має право на судове вирішення спору шляхом подання позовної заяви до суду. Відповідно до ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі звільняються від сплати державного мита за позовами, пов’язаними з порушенням їхніх прав.

 

— Здрастуйте! Це Віктор Барнаш з Цюрупинська. Я придбав у грудні минулого року зимову куртку вартістю 1200 грн. Курт­ка білого та зеленого кольорів, кілька днів назад дружина випрала куртку в воді температурою 30°С, а вона полиняла — зелене перейшло на біле. Чек зберігся. Що мені робити? Які я маю права як споживач?

— Якщо Ви дотримувалися вимог інструкції про догляд за виробом, то, звичайно, маєте право звернутися з претензією до продавця, письмово погодитися, згідно зі ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів», на проведення експертизи; в разі відмови, звернутися до управління з письмовою заявою (додати чек та звернення до господарюючого суб’єкта).

Спілкувався Анатолій ЯЇЦЬКИЙ.